Groep 7

In groep 7 zijn we hard aan het werk. De kinderen voelen zich steeds meer verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. We oefenen met plannen en het gebruiken van een agenda.

Er is ook een nieuw vak nl: studievaardigheden. Dit is begrijpend lezen, het lezen van informatiebronnen, kaartlezen, en schema’s, tabellen en grafieken lezen. Groep 8 gaat hier mee verder.

Begrijpend lezen doen we met Nieuwsbegrip. Dit start al in groep 4 en gaat door t/m groep 8. Het uitgangspunt van deze methode is het wekelijkse nieuws. Daar wordt een verhaal over geschreven, waar vragen en opdrachten aan toegevoegd worden. D.m.v. strategieën die worden aangeleerd en waarmee wordt geoefend leren de kinderen de teksten te begrijpen.

Naast alle schoolvakken wordt er veel aandacht besteed aan het lezen van boeken uit onze eigen schoolbibliotheek. Onze school werkt samen met bibliotheek Eemland. Er komen regelmatig nieuwe boeken. We houden boekbesprekingen en we doen activiteiten waarmee kinderen hun boek kunnen aanprijzen bij andere kinderen uit de klas. Elk jaar doen de groepen 7 en 8 mee met de Nationale Voorleeswedstrijd.  Geweldig…..wat een goede voorlezers hebben wij!

Naast het harde werken is er ook genoeg tijd voor de creatieve vakken en om lekker te sporten. Heerlijk, we hoeven daar niet voor naar buiten, want de gymzaal is in ons schoolgebouw!

Juf Vera