Rots en Water
Wat
is Rots en Water?

Rots en Water is een psycho -fysieke weerbaarheidstraining voor
jongens en meisjes uit het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs, voor de
jeugdhulpverlening, de jeugddetentie en de GGZ. Rots & Water is een puur
Nederlands programma, ontwikkeld door Freerk Ykema, dat momenteel wereldwijd
wordt ingezet in de begeleiding van jongens en meisjes. Rots en Water is een
wetenschappelijk bewezen effectieve methodiek.
Sinds vorig schooljaar hebben wij twee gecertifieerde Rots &
Water trainers op de Bilalschool. Deze worden ingezet bij specifieke hulpvragen
vanuit een leerkracht. Dit kan gaan om groepjes leerlingen waarbij de dynamiek
tussen deze leerlingen vraagt om begeleiding. De oefeningen worden op school
gegeven onder lestijd. Het aantal lessen die worden gegeven, verschilt per groep
en wordt aangepast op de behoefte van de leerlingen.
Door middel van fysieke opdrachten en een reflectie hierop willen
we kinderen laten ontdekken wat hun kwaliteiten zijn. Hierdoor zetten we
kinderen in hun kracht. De kinderen worden zich bewust van zichzelf maar ook
van de ander hetgeen een positieve bijdrage levert aan de sfeer in de groep. De
kinderen leren hun eigen kwaliteiten in te zetten maar ook die van hun
klasgenoten te benutten. We werken naar een fijne sfeer in de groep waarbinnen
de kinderen zich gewaardeerd, betrokken en veilig voelen.
De Vreedzame school
Wij werken met de
methode De Vreedzame School. De Vreedzame School ziet de school als oefenplaats
voor democratie. Op deze wijze willen wij bijdragen in de ontwikkeling van onze
leerlingen tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Kinderen
leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en
leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor
anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang:
initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken.
Kinderen hebben het
nodig om nodig te zijn.
We willen dat de schoolomgeving als een leefgemeenschap wordt gezien, als een
oefenplaats voor sociale competentie en actief burgerschap.
Uitgangspunten
In de pedagogische visie van De Vreedzame School staat een aantal
uitgangspunten centraal:
·
het
constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie
·
het
creëren van een positieve sociale en morele norm
·
het
bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin
Centraal thema: conflictoplossing
In een situatie waar mensen of kinderen bij elkaar zijn, zullen er altijd
conflicten (belangentegenstellingen of meningsverschillen) zijn. Het is zinvol
om te leren hoe je kunt voorkomen dat er conflicten ontstaan en dat conflicten
ontaarden in ruzie. En hoe je, als een conflict toch in ruzie is ontaard, kan
werken aan een oplossing. De rol van de leerlingen is cruciaal. Zij leren,
naast de vaardigheden om conflicten constructief op te lossen, ook de
verantwoordelijkheid te dragen om dat zelfstandig, zonder hulp van volwassenen,
te doen. Voor hun eigen conflicten, maar ook voor conflicten van anderen. Alle
leerlingen leren te bemiddelen bij de conflicten van klasgenoten.
·
Leerlingmediatoren
De leerlingmediatoren
zijn leerlingen die opgeleid zijn tot mediator. Hiervoor hebben zij drie
trainingen gehad, die afgesloten zijn met een examen. Hieronder leest u de
ervaring van de mediatoren zelf.
Elke dag zijn er twee mediatoren van groep 7 en 8 op het
plein tijdens de eerste pauze. Elke dag gaat er wel iets mis op het
schoolplein. Dit is niet meteen een ruzie, maar noemen we een conflict. Om
ruzie te voorkomen zijn er mediatoren. Mediatoren helpen om conflicten op te
lossen en te om kinderen te helpen. Er zijn 12 kinderen opgeleid tot mediator.
Wij gebruiken een stappenplan om de conflicten zo goed mogelijk op te lossen.
Dit doen wij in de mediatorenhoek in de hal. Als er een conflict is in de
TSO-tijd, dan kunnen kinderen ons uit de klas halen om ze te helpen het
conflict op te lossen. Het is fijn om kinderen te helpen conflicten op te
lossen, want dit helpt om het nog gezelliger te hebben op het plein.